Нека сега със силата на въображението се върнем две
хиляди години назад, и какво дивно чувство би трябвало да ни изпълни: светът
вече е друг. Светът, който хилядолетия бе като изгубена овца, сега е като
намерената овца, вдигната на раменете от Сина Божий, станал Син Човешки.
Непреодолимата бездна, която грехът отвори между Бога и човека, сега, макар и
не напълно, е преодоляна: Бог влезе в историята. Самият Бог стана Човек, Бог се
облече в плът, и всичко видимо, това, което поради нашата слепота ни изглеждаше
мъртва, инертна материя, сега е прославена в Неговото собствено тяло. Случи се
нещо небивало досега и светът вече не е същият.
Но Въплъщението има и друга страна. Бога стана
Човек, и Бог в Христос изричаше думи на решаваща истина, истина, която подобно на
мая, поставена в тесто, постепенно промени света. Бог ни разкри величието на
човека. Христос, ставайки човек, стана доказателство, че човекът е толкова
голям, толкова дълбок, така тайнствено дълбок, че може не само да вмести в себе
си Божественото присъствие, като храм, но може да се съедини с Бога, да стане
причастник на Божествената природа, както казва св. ап. Петър в своето послание
(2 Петр. 1:4).
Човекът е толкова голям, че колкото и далеч да
отпаднем от нашето призвание, колкото и недостойни да сме за него, Бог никога
няма да установи с нас отношения, които да са по-малко от Неговото бащинство и
нашето родство с Него като синове и дъщери на Всевишния. Блудният син молил
баща си да го приеме за наемник, защото е недостоен да се нарече негов син; но
бащата не се съгласил. Когато синът започнал своята изповед, бащата го спрял
още преди той да произнесе тези думи, защото Бог не иска нашето унижение; ние
не сме роби и не сме наемници. Не каза ли Христос на Своите ученици: Аз вече не
ви наричам слуги, защото слугата не познава своя господар, Аз ви казвам всичко
(вж. Йоан 15:15).
И още: в Христос ни е разкрито и от Него е
провъзгласено, че всеки отделен човек е пределна, висша ценност, че Той живее и
умира за всеки от нас, че важни са не колективите, а всеки от нас. Всеки от
нас, казва книгата Откровение, има у Бога свое име, и това име ще ни бъде
разкрито в края на времената, но него никой не го знае, освен Бог и този, който
го получава, защото това име е нашето отношение с Бога, единствено и неповторимо;
всеки от нас е единствен за Него. Какво чудо! Древният свят е познавал народи и
раси, познавал е роби и господари, отделни категории хора, също както и
съвременният свят, който постепенно не само се осветскостява, но се връща към
езичеството, той също дели хората на категории, типове и групи, само Бог
познава живи личности, мъже и жени.
Христос също така донесе, или по-точно провъзгласи
нова справедливост, нова праведност: не разпределящата или наказващата
справедливост на закона, а праведност от друг род. Когато Христос ни казва:
Нека вашата праведност бъде повече от праведността на книжниците и фарисеите
(Мат. 5:21) - Той говори за това, как Бог се отнася към всеки от нас. Той
приема всички нас, такива каквито сме: Той приема и добрия и лошия. Той се
радва на добрия и умира заради лошия и неговото спасение.
И Бог ни призовава да помним това и ни призовава да
бъдем такива не само в нашата християнска среда, но и в окръжаващия ни свят: да
се отнасяме към всеки човек с такава справедливост, не съдеща и осъждаща, а
виждаща във всеки човек цялата красота, с която Бог го е дарил и която ние наричаме
образ Божи в човека, да се прекланяме пред тази красота, да помагаме на тази
красота да възсияе в цялата й слава, разпръсквайки всичко лошо и тъмно, и да я
признаваме у всеки, да дадем възможност на тази красота да стане реалност и да
победи, да възтържествува.
Той ни разкрива и една любов, каквато предишният
свят не познава, а съвременният, подобно на древния свят, се страхува от нея:
любов, която е съгласна да бъде уязвима, безпомощна, разкриваща се, щедра,
жертвена; любов, която дава без мярка; любов, която раздава не само това, което
има, но и самата себе си. Ето какво донесоха в света Евангелието и
Въплъщението, и това пребъдва в света. Христос казва, че светлината в мрака
свети и тъмнината няма да я погълне, но няма и да я загаси. И тази светлина
свети и ще свети, но тя ще победи само ако ние станем нейни вестители и изпълнители на заповедите за
истината и любовта, ако ние приемем Божията визия за света и я предадем на
целия свят – нашата вяра, т.е. нашата увереност и надежда, единствената сила,
която може да помогне на другите да започнат да живеят по нов начин. Но за да
започнат да живеят наново, те трябва да видят това ново начало в нас. Светът
зачатъчно стана нов чрез съединяването на Бога с човека, когато Словото стана
плът; сега ние трябва да станем откровение за това ново начало, Божия слава и
сияние в мрака или сумрака този свят.
Да ни даде Господ смелост, любов и великодушие да
бъдем Негови вестители и свидетели, и да бъде благословението Господне на вас.
Заглавието
е на редакцията на Двери. Оригиналното заглавие на проповедта е "После
Рождества".
Превод:
П. Спирова
Източник: http://dveri.bg/
Няма коментари:
Публикуване на коментар