През 1938 година на Света гора умрял един монах.
Това бил съвсем обикновен руски селянин, отишъл на Атон на около двайсетгодишна
възраст и прекарал там близо 50 години. Този съвършено прост по душа човек
заминал за Света гора, след като прочел в една брошура, че Божията Майка е
обещала да се застъпи и да се моли за всеки, който служи на Господа в тамошните
манастири. Тогава той оставил родното си село с думите: „Щом Божията Майка е
готова да се застъпи за мен, тръгвам, а нейна работа е да ме спаси." Този
забележителен човек дълго време отговарял за работилниците на манастира. Там
обикновено работели млади руски селяни, които идвали за година-две, за да
припечелят някой и друг лев, прибавяйки стотинка към стотинка, така че след
завръщането си в най-добрия случай да могат да се задомят, да си построят малка
къща и да закупят парче земя. Един ден монасите, отговарящи за другите
работилници, дошли при него и му казали: „Отче Силуане, как става така, че
хората в твоите работилници работят толкова добре, без изобщо да ги надзираваш,
а ние непрекъснато ги наблюдаваме и въпреки това те през цялото време се
опитват да се изхитрят и да не работят?" Отец Силуан отговорил: „Не зная,
братя. Мога само да ви кажа какво правя аз. Сутрин никога не излизам без да съм
се помолил за тези хора; пристигам със сърце, изпълнено със състрадание и любов
към тях, а когато вляза в работилниците, душата ми се облива в сълзи от любов
към тях. После им възлагам задачите за деня и докато те работят, аз не
преставам да се моля за тях; прибирам се в килията си и започвам да се моля за
всеки поотделно. Заставам пред Бога и казвам: „Господи, спомни Си Николай. Той
е съвсем млад, само на 20 години, оставил е на село жена си, която е още
по-млада от него, и първата им рожба. Представи си само в каква беднотия
живеят, щом е трябвало да ги остави, защото не са могли да се изхранват с
работата му у дома. Закриляй ги в негово отсъствие. Избави ги от всяко зло. Дай
му смелост да устои през тази година, дай му радостно завръщане след раздялата -
с достатъчно пари, но и с достатъчно смелост да се изправи пред
трудностите." „В началото - продължил отец Силуан - се молех със сълзи на
състрадание към Николай, към младата му жена и към малкото им дете, но постепенно
започна да ме завладява усещането за божественото присъствие и от определен
момент то стана толкова могъщо, че Николай, жена му, детето му, тяхното село и
техните грижи се изгубиха от погледа ми и цялото ми съзнание се изпълни с Бога.
Бях поведен от чувството за божественото присъствие все по-дълбоко и
по-дълбоко, докато внезапно, в самото сърце на това присъствие срещнах Божията
любов, обгърнала Николай, жена му и детето им; и започнах отново да се моля за
тях, но вече с любовта на Бога; след това бях погълнат в бездънните дълбини на
това усещане и там пак открих божествената любов. И така - казал той - аз
прекарвам дните си в молитва за всеки от тях поотделно, един след друг, а
когато денят свърши, се прибирам в работилницата, казвам им няколко думи, после
се молим заедно и те отиват да си починат. А аз се връщам към монашеските си
задължения."
Тук виждаме пример за това, че съзерцателната молитва,
състраданието, действената молитва могат да бъдат усилие и борба, защото не се
свеждат просто до думите: „Помени Господи, този, този и този". Това са
часове наред, прекарани в молитва със състрадание и молитва с любов - сраснали
в едно.
*
Свети Силуан Атонски, канонизиран на 26 ноември 1987 г. (честв. 24 IX). За
живота му вж. архим. Софроний (Сахаров), „Преподобный Силуан Афонский",
Минск, Лучи Софии, 2001; Archimandrite Sofrony, The Undistorted Image, The
Faith Press, 1958. - Б. ред.
Превод: София Ангелова
От книгата НАЧАЛОТО НА МОЛИТВАТА Митрополит АНТОНИЙ СУРОЖКИ, София 2004, Издателска къща ОМОФОР
Няма коментари:
Публикуване на коментар