Намираме се между празниците Възнесение Господне и
Света Троица и затова бих искал да говоря за нещо, което има отношение и към
двата празника. В 53 глава от книгата на пророк Исаия се разкрива следното
пророчество за очаквания Месия: Той, Христос, бе изпоранен заради нашите
грехове, като взе върху Си, върху Своите плещи нашите немощи и чрез Неговите
язви и рани ние се изцелихме...
Когато мислим за възкръсналия Христос, Който се
явява на Своите ученици и им дава да Го докоснат, и призовава ап. Тома да се
увери в реалността и дълбочината на раните Му, ние пропускаме нещо предвид. Ние
забравяме, че Христос се възнася с изранена от греховете ни плът и че по
непостижим за нас начин не само Възкръсналият, но и Възнеслият се Христос,
встъпил в славата Божия, седящ отдясно на Бога Отца, носи върху Своята човешка
плът раните, нанесени Му от човешките грехове. Той все още носи на плещите Си
човешката немощ, и сега сякаш Възкресение Христово и Страстната седмица са включени
в тайната на Триединния Бог, Троица Свята, Непостижима, Велика. Цялата скръб на
земята, цялата болка, целият ужас се стоварват върху Христос, но Той не ги
отхвърля нито при Възкресението, нито при Възнесението Си в слава. Христос
остава Божият Агнец, принесен в жертва преди сътворението на света, за
спасението на света...
И когато в деня на св. Петдесетница, който
празнуваме като ден на Св. Троица, Той изпраща Духа на учениците Си, на
апостолите, на Църквата и на целия свят, Той Го изпраща сякаш двояко. От една
страна, ние сме Тяло Христово, живо и трептящо: измъченото и изранено през
хилядолетията Тяло Христово, по думите на св. ап. Павел, носещо върху си раните
на Спасителя и изпълняващо в Себе Си това, което е липсвало в земните скърби и
страдания на Христа; от векове Църквата е призвана да бъде Тяло Христово,
преломявано за спасение на човечеството. И ние като това Тяло, колкото и да сме
недостойни, само поради това, че сме Христови, само поради това, че сме
Църквата – сме приобщени към този дар на Светия Дух.
Но Духът снизхожда върху нас не само защото по един
непостижим начин ние вече сме съединени с Христос, а и защото сме немощни,
безсилни, греховни, и само силата Божия, изявяваща се в немощта човешка, може
да ни спаси. Ние получаваме Светия Дух не само като Тяло Христово, но поотделно
и заедно като грешно общество и като грешници, отчаяно нуждаещи се от силата
Божия за нашето спасение...
И затова за празника, който ни очаква в бъдещото
Възкресение, ние трябва да се готвим по-различно: трябва да осъзнаем своята
немощ, но с цялата искреност, с цялата тъга по Бога, с цялата наша жажда и глад
да дойде Господ, за да съживи душата ни и да измени живота ни... Да прекараме
неделята съсредоточено: да прекараме тази неделя в очакване и молитва, та като запеем
заедно със Светия Дух призивната молитва: „Ела и се всели в нас” – това да не
бъде поредната молитва, а завършекът на цялата наша тъга по Бога, цялата наша
любов към Бога, за да се открие пред Него нашата немощ, както душата се открива
за любовта и радостта.
И тогава, колкото и да сме греховни и немощни, ние
ще можем да възприемем отново и по-нов начин безкрайната благодат, която ни
прави по-близки и по-свои на Бога, този Бог, Който издигна в слава плътта,
изранен от нашите грехове, все още неизлекуван, защото нашият грях все още
съществува...
Дивен е нашият Бог! Ние, маловерниците, водещи
толкова лош живот, можем да мислим за Него само с благодарност, задето сме Му
любими. Той вярва в нас, на всичко се надява и е готов да ни даде цялата Си
сила, ако само Му предоставим това право и власт над нас, простор да действа
свободно.
Да се готвим благоговейно за слизането на Светия Дух
над нас. Амин.
Превод: Мария Иванова
Източник: pravoslavie.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар