Проповед
за втората подготвителна седмица за Великия пост – на Блудния син
Колко самотно, и страшно, и студено е било на
Вартимей слепеца, докато покрай него не минал Христос и не го призовал за
живот. И колко страшно е било за човешкия взор на Закхей – любопитен,
изпитателен, понякога даже жесток, да срещне Христос, каквото и да му коствало
това. Помните, как митарят стоял до прага на храма, гледал пред очите си
мястото, където живее Господ, свято място, където не бива да има никаква
неправда, нищо нечисто, и пред лицето на собствената си съвест видял себе си –
как стои и не смее да престъпи прага на църквата, удрял се в гърдите и само
възкликвал: Господи, бъди милостив към мене грешника!... Но тези думи отразяват
не само съзнанието за собствената греховност, но и една надежда ‒ надежда, че
над справедливостта, над правдата, над неумолимата правда, е състраданието,
милосърдието, любовта и опрощението. Митарят вече знаел това, вероятно дори от
опита на беззаконния си живот. Навярно много пъти виждал как човек може да бъде
погубен от закона – безсърдечният, студен човешки закон, и как изведнъж у хората
се събужда жалостта. И тогава има надежда за спасение, тогава всичко наоколо се
осветява, всичко изглежда възможно. И така, митарят стои,с надежда за
невъзможното чудо, че той, който е постъпвал винаги лошо и в очите на хората, и
пред лицето на собствената си съвест, и пред Божия съд, все пак ще бъде
помилван, опростен, дори приласкан.
И днес срещаме друг образ – образа на блудния син,
където виждаме съвсем ясно какво се случва с някого, който се е покаял, върнал
се е вкъщи в дълбок размисъл за това какъв е животът му пред лицето на
Божествената святост. Ние виждаме човек, който е посрещнат от Бога. Сигурно сте
обърнали внимание на думите от Евангелието, където се казва, че когато блудният
син бил все още далеч от бащиния дом, бащата го видял и побързал да го посрещне
и се хвърлил в обятията му, и го целувал, и прегръщал, и го милвал.
В разказа за Закхей виждаме себе си, изправени пред
съда на хората; в разказа за митаря виждаме отново себе си, но пред съда на
собствената си съвест; а сега нека погледнем съдбата си, изправени пред лицето
на Бога. Ние всички сме в положението на блудния син; всичко сме получили от
Бога – и живота, и природните сили на нашия ум, сърце, воля, здравето на нашето
тяло; получили сме и дружбата, и семейството, и всичко, с което сме богати. И
всичко това обаче, като блудния син, сме получили от Бога и сме го занесли в
далечна страна, там, където можем да го използваме безотчетно, там, където
можем да се скрием от лицето Божие, и всичко, ако ни харесва, да попилеем за
собствено удоволствие, без да даваме отчет пред никого.
Нима ние всички не сме такива? Нима не вземаме
постоянно това, което е Божие и свято и не го използваме за собствено
удоволствие, за собствения живот? Онова, което хората ни дават, онази любов,
която ни се дава – нима я пазим като светиня?... Всички отиваме в далечна
страна, където можем всичко да разпилеем без Бог и без човешкия съд.
Но идва един момент, в който и нас ни застига гладът,
не само материалният, но и гладът за ласка, която не е купена, глад за любов,
която да е чист дар, глад за онези отношения, които не зависят от нищо, освен
от това, че сме скъпи на някого и сме обичани. И тогава трябва да си спомним
тази притча Христова. В тази притча се разказва, че един юноша, който отдавна
си е отишъл и е отписал Бог, отписал е собствения си баща, изведнъж си спомня,
че има баща. Първата дума, с която се обръща към него е: Отче!... С какво може
да дойде той при него? Не с оправдание – защото няма оправдание за него, но той
може да дойде, знаейки, че ако той е блуден, недостоен син-предател, то баща му
е останал верен и любящ. И ето, той бърза с тази мисъл към дома си, там, където
е бащата, към бащиния дом. И се готви за изповед. Той е готов на всичко, само
да го допуснат до дома, готов е да стане роб, наемен работник… Но бащата не се
съгласява на такива сделки, баща му си остава баща, колкото и недостоен да е
синът, и когато синът признава, че не е бил достоен, бащата го приема като син,
възкръснал от смъртта греховна, нов, завърнал се – и наоколо цари радост и ликуване.
Всичко това се случва в нас стъпка по стъпка и от една страна ни изправя
пред собствената ни слепота, и пред човешкия съд, и пред съда на нашата съвест,
но едновременно ни напомня и за това колко сме скъпи на Бог. Както е казано в
днешното послание, ние сме купени на висока цена: на Божията любов, на живота и
смъртта на Христос… Ето цената, която ни дава Бог, ето какво значим за Него…
Нима след това не можем да дойдем при Бог с надежда, вяра, с радост, че ще
бъдем приети, защото сме толкова скъпи?
Следващия път пред нас ще се разкрие картината на
Страшния съд. Нека си зададем въпроса как е възможно Бог, Отецът, който ни
обича безпределно, с безгранична любов, да е за нас «Страшен съд»? Какво
страшно има в тоя съд? Нима е наказанието, нима е срамът? Няма нищо по-страшно
от поруганата любов… Помислете за това как сега Господ ни призовава за среща,
но и за това какво ще Му дадете насреща? Любов – или след като се взра в
Божествената любов, като погледна в бездънните очи на Божественото състрадание,
ще разбера, че съм загубил единственото на земята ‒ любовта. Амин.
Източник: Електронна библиотека „Митрополит Сурожский
Антоний”
Превод: Анна Фуцкова
Източник: http://dveri.bg/
Няма коментари:
Публикуване на коментар