Твърде често, по навик, по инерция, поради леността
на нашия ум, ние, не само невярващите, но и вярващите, мислим за материята,
сякаш че тя е инертна, че е мъртва. От гледната точка на нашия субективен опит
това действително е така. От гледна точка обаче на философията на материята, от
гледната точна на нейното отношение с Твореца, Който с могъщото Си слово я е
призовал от небитие към битие – от тази именно гледна точка всичко има живот: в
някакъв смисъл всичко, сътворено от Бога, може да участва радостно и ликуващо в
хармонията на творението. В противен случай, ако материята бе просто инертна и
мъртва, то всяко Божие въздействие върху нея би било като че ли нещо магическо,
би било насилие, материята не би била послушна Нему и тези чудеса, които са
описани във Ветхия или в Новия Завет, не биха били чудеса, т. е. дело на
послушание и на възстановяване на изгубената хармония. В противен случай това
биха били властни действия на Бога, против които материята, сътворена от Бога,
не би могла нищо. А това не е така. Всичко сътворено живее, на всяко равнище на
тварния живот, със собствената си особена тварност. И ако ние умеехме в нашия
много често хладен, тежък и потъмнял свят да уловим това състояние на
материята, което ни е недостъпно, защото я виждаме не с Божиите очи и не
изотвътре на духовния опит, ние бихме видели, че Бог и всичко, което е
сътворено от Него, са свързани с жива връзка.
Това е нещо, което е особено важно за нашето
религиозно съзнание, тъй като върху него е основано твърде много не само в
нашата религиозна вяра, но и в религиозния ни опит. В нашата религиозна вяра с
това нещо е свързано понятието за чудесата, с него е свързана и самата
възможност и значимост на Въплъщението, т. е. на това, че Бог се е облякъл в
плът, съединявайки със Себе си материята на този свят. С това нещо е свързана и
мисълта за това, че в Своето Възнесение тази наша плът – отново същата тази
материя, от Него създадена – Господ е отнесъл със Себе си в дълбините на
тайната на Троичността.
От друга страна, когато ние говорим за
преображението на цялото творение, което очаква вярващото човечество, ние
говорим все за това – не за това, мъртвата материя да засияе с мъртъв блясък, а
за това, щото тя да засияе изотвътре, обновена и възродена с жизненост, щото в
отговор на Божието съприкосновение, на приобщаването си към Божията благодат,
тя ликуващо да започне да живее. И в това също е – и това е особено важно за
нас – дълбочината и значението на тайнствата. Тайнствата, това не са празни
откъм съдържание обреди. Това са събития, в които човекът чрез своята вяра, т.
е. чрез своята увереност, че Бог съществува, чрез доверието си към Него, чрез
любовта си към Него отдава на Бога и въвежда в областта на небесното,
освобождава материята, връща я към нейната първична или към нейната последна
слава и свобода. И материята, която е осветена от това освобождаване, от тази
пронизаност от божествената благодат, на свой ред се завръща към нас и чрез
съприкосновението си с нас, чрез приобщаването си към нас ни обновява в тази
мяра, в която ние сме способни да възприемем и да вместим това. А че това е така,
това ние виждаме от религиозния опит: именно чрез нашата плът, чрез нашата
вещественост Бог може да ни въздейства. Непонятно, но безусловно.
Лондон, 1974 г.
Превод:
Борис Маринов
* Антоний (Блум), митр. Сурожский „Православная
философия материи” – В: Библиотека „Халкидон” (бел. прев.).
Източник: https://predanie.dveri.bg/
Няма коментари:
Публикуване на коментар