Да
любите един другиго така, както Аз ви възлюбих... Тези думи достигат сърцето ни
и радват душата ни, в същото време ни се струва изключително труден подвиг,
когато трябва да ги изпълним, да ги въплътим в живота. За любовта може да се
говори на различни плоскости; има обичайна проява на любовта, както се обичат
членовете на едно семейство, както бащата и майката обичат своите деца, както
децата отговарят на тази любов, както радостната светла любов съединява
младоженеца и булката; това е радостта, светлината, която пронизва тъмата на обичайния
живот. Но в нея има крехкост и несъвършенство. Сигурно знаете как децата са
обичани от родителите, но са безсилни да отговорят на тази любов; в определени
моменти - да, но не постоянно. Вие знаете, че между брятата и сестрите има
естествена обич, но в същото време тя не ги изпълва изцяло. Затова не бива да
се твърди, че тази естествена човешка любов е изпълнение на Христовата заповед,
че тя представлява Царството Божие на земята дошло в сила.
За какво тогава става
дума? Христос ни казва, че трябва да любим един другиго; Той не прави никакви
разлики; какво иска да ни каже с това? Че трябва да ценим всеки човек, всеки
срещнат, познат и непознат, чужд, привлекателен или не, като човек с вечна
съдба. Това е човек, когото Бог е призовал от небитие към живот, за да направи
своя неповторим принос в живота на човечеството. По човешки той може да не ни
харесва, да ни е чужд, непонятен за нас - но той е извикан от Бога и поставен в
света, за да внесе в него нещо, което ние не сме в състояние да внесем. И още
повече: той е поставен на моя жизнен път, за да ми се открие нещо. Най-напред,
за да ми се открие, моята неспособност да виждам всеки човек като икона; умеем
ли да се гледаме един другиго по този начин? Боя се, че не умеем, че има хора,
които са ни близки, скъпи, а другите, в най-добрия случай, са ни просто чужди.
На тези „чужди” хора
трябва да обърнем особено внимание, защото те поставят пред нас въпроса: ти с
Христа ли си, или без Него? Защото този човек, когото Христос възлюби до смърт
кръстна, ти не щеш да го знаеш. Той ти е чужд, той ти е непонятен, не ти влиза
в работата; ако го нямаше на света, би ти било също така просто и хубаво. Нима
това е християнска любов? Трябва да се научим, когато срещаме някой човек да го
погледнем и да кажем: това е икона Христова, това е образ Божий, този човек е
пратеник Божий. Той е изпратен, за да ме научи на нещо, за да ми донесе нещо,
за да постави пред мен въпрос, изискване Божие. Понякога ние можем да направим
това след време; а понякога не успяваме, докато не стане късно.
Спомням си разговор с
един руски свещеник от ранната емиграция, който е бил воин в Бялата армия,
който всички години на емигрантския си живот беше посветил на борбата с
болшевизма, който с цялата си душа отхвърляше Сталин. И в един момент той
разбра, че Сталин е умрял. И в този момент с него се случило нещо, което той не
очаквал; той помислил: ами ако Бог съди Сталин така, както аз го съдех и досега
не мога да престана да го съдя?! Аз го ненавиждах; нима Бог, когато той застане
пред Него, ще го срещне с ненавист, с отхвърляне, и то не временно, а навеки!?
И аз си спомням, че той ми каза как изпаднал в такъв ужас за себе си, че се
втурнал в олтара, хвърлил се на колене и казал: Господи, прости ми за
ненавистта, която имах към този човек! Той сега е пред страшния съд; Господи,
не приемай моето осъждане против него... Това е крайност; това е такова
положение, в което никой от нас не се намира, и дай Боже, да не попада; но кой
знае? Колко хора има, които ние не обичаме, не приемаме, отхвърляме, макар и не
в такава степен...
Та нека помислим за това,
на какво ниво на любовта се намираме. Намираме ли се на нивото на любовта на
децата към родителите, на булката и младоженеца един към друг, на неразделните
приятели, на които никога не им се е налагало да се сблъскат с болката и
отрицателните качества на любимия? Или се намираме в положението на тези хора,
които са заобиколени от чужди, за които моят ближен не съществува - обичам го,
доколкото той не ми пречи да живея, отхвърлям го в момента, когато той застане
на пътя ми... Ако можем да мислим така за когото и да било (и аз съм сигурен,
че ние можем да мислим така за мнозина около нас), то ние още не сме се научили
какво значат Христовите думи: да любите един другиго, както Аз ви възлюбих...
Той възлюби всекиго от нас не за неговата добродетел, не за неговата красота,
не за това, че той е толкова добър, а заради това, че му е толкова нужна любов,
за да стане човек, заради това - да може той да се опомни, за да стане нова
твар, за да влезе в него живот...
И ето, да се погледнем
един другиго, макар и в нашия храм, макар и сред нашите познати, и да се
запитаме: обичам ли аз този човек с такава любов? А ако не, то аз още не съм
започнал да обичам с Христовата любов. И колко е страшно това, колко страшно е
да си помислиш: когато застана пред Бога, около мене ще има хора, които съм
познавал цял живот, и ще кажа: тези хора никога не съм обичал, не ги обичам и
не желая да ги зная. Искам да вляза в Твоя рай, Господи, там няма място за тях,
както няма за тях място и в моето сърце на земята!.. Да помислим, защото тази
заповед Христова: да любите един другиго, както Аз ви възлюбих - не е
обикновена заповед; тя изисква от нас съвършено нов обрат в живота. Да помислим,
да помислим даже просто за този човек, който стои сега до нас: той свой ли ни
е, или чужд? Той съществува ли за мене, или не съществува? А ако съществува, то
в каква степен? Как?
Да помислим за това,
защото рано или късно ще застанем пред Христос, Който ще ни каже: Аз
заради този човек дойдох на света, заради този човек умрях на Кръста. И ако ти
го отхвърляш, то отхвърляш и целия Мой подвиг на любовта; ти по свой избор
ставаш чужд на Мене. Амин!
Превод Теменужка
ВИТАНОВА
Няма коментари:
Публикуване на коментар