Преди няколко години говорих на тази тема на едно
младежко събрание в Тезе и оттогава поддържам кореспонденция с около
тридесетина младежи и девойки оттам. Една от девойките веднъж ми писа: „Опитах
да се възползвам от съвета Ви; пробвах с цялата си енергия; нямаше минута, в
която да не се моля и да не действам едновременно, молех се и действах; а сега
не мога дори да понасям самата дума „Бог", не мога да издържа на такава
молитва." А аз й отговорих: „Имаш проблеми с храносмилането, прекалила си с
храната. В молитвата трябва да се придържаме към здравия смисъл, така както и в
живота се ръководим от трезвия разум. Ако никога преди не си се молила, не е
възможно веднага да почнеш с осемнадесет часа непрекъсната молитва и диалог с
Бога, едновременно изпълнявайки задълженията си. Но можеш да отделиш един или
два момента и да вложиш в тях цялата си енергия. Просто обърни взора си към
Бога, усмихни се и започвай. В други моменти можеш да кажеш на Бога: имам нужда
да си почина, нямам сили да бъда с Теб през цялото време. Което е самата
истина! Ти все още не можеш да понесеш непрекъснатото пребиваване с Бога; така
и Му кажи. Бог прекрасно знае това, независимо как би постъпила ти. Отдръпни се
за малко, кажи: сега ще си почина; за известно време съм съгласна да не бъда такава
светица.
Така можем просто да си отпочинем и да погледаме
неща, които също са Божии - дърветата, къщите - и след известно време отново да
се върнем при Бога. Ако се опитаме да се молим без да спираме, много скоро ще
претърпим поражение, но ако подберем подходящите моменти разумно, ще успеем.
Ако направим това, ще бъдем в състояние да се молим.
Може и да експериментираме, но не трябва да забравяме да бъдем трезви, защото
има грях, който светите отци наричат „духовна алчност'', който се състои в това
да искаме все повече и повече от Бога, докато в момента имаме нужда от известна
„диета" - получил си малко, но е достатъчно за теб.
Няма коментари:
Публикуване на коментар