В
името на Отца и Сина и Светия Дух.
Отново
и отново четем и в Евангелието, и в Стария
Завет за чудесата, и наистина можем да
ги видим в продължение на векове и в
живота на Църквата: чудеса на изцеление,
на обновление на човешкия живот чрез
Божията сила. И понякога хората – всички
ние – си задаваме въпроса: какво е
чудото? Означава ли то, че в момента на
извършването му Бог насилва собственото
си творение, нарушава неговите закони,
пречупва нещо, което е извикано от Самия
Него към живот? Не: ако това е така, чудото
би било магическо действие, това би
означавало, че Бог е сломил непослушното,
че е подчинил със сила онова, което е
по-слабо в сравнение с Него, Който е
силен.
Чудото
е нещо съвършено различно, чудото –
това е момент, когато се възстановява
хармонията нарушена от човешкия грях.
То може да бъде моментно просветление,
може да бъде начало на един цял нов
живот: живот на хармония между Бога и
човека, хармония на тварния свят с
Твореца му. В чудото се възстановява
това, което трябва да бъде винаги; чудото
не означава нещо нечувано, неестествено,
противно на цялата материална природа,
но обратното – то е такъв момент, в който
Бог влиза в Своето творение и бива приет
от него. И когато Той е приет, тогава
може да действа в Своето творение
свободно, суверенно.
Пример
за такова чудо виждаме в разказа за
това, което се е случило в Кана Галилейска,
когато Божията Майка се обърнала към
Христа и на онзи беден селски празник
Му казала: "Вино нямат!.." Сърцата
на хората жадували за още човешка радост,
а веществото на радостта се изчерпило.
И Христос се обръща към Нея: "Какво
има между Мен и Тебе, защо Ми казваш
това?.." И Тя не Му отговаря пряко; Тя
се обръща към слугите и казва: "Каквото
ви каже – това правете..." Тя отговаря
на Христовия въпрос с акт на съвършена
вяра; Тя вярва неограничено в Неговата
мъдрост и любов, в Неговата Божественост.
В онзи миг, понеже вярата на един човек
разтваря вратите за всекиго, който
изпълнява това, което му е казано,
Царството Божие настъпва, в света влиза
едно ново измерение на вечността и
бездънната дълбочина, и онова, което
иначе е невъзможно, става реалност.
Тук
сме поставени пред лицето на тези
необходими условия, които правят възможна
тази възстановена хармония. Преди всичко
трябва да има някаква нужда, реална
нужда; не задължително трагична, тя може
да бъде и скромна, но трябва да бъде
истинска. Радост и скръб, болести и
притеснения еднакво се нуждаят от това
да бъдат превърнати в нещо по-голямо от
земята, в нещо тъй просторно и дълбоко
като Божествената любов и Божествената
хармония.
Трябва
да има също и безпомощност: ако си мислим,
че можем сами да направим нещо, ние не
оставяме път за Бога. Спомням си думите
на един западен светия, който казвал:
когато имаме нужда, трябва да предадем
всяка грижа на Бога, защото тогава Той
трябва да направи нещо, за да спаси
честта Си... Да, ако си въобразяваме дори
и отчати, че сме господари на положението,
ако казваме: „Мога сам, Ти помогни само
малко“ – няма да получим помощ, защото
тази помощ трябва да премахне всички
човешки средства.
И
нататък – това Божествено състрадание,
за което слушаме толкова често в
Евангелието: „смили се Господ“... Христос
състрадава, Христос жалее и това означава,
че Той е погледнал към тези хора, които
са в нужда, които с нищо не могат да
облекчат своята нужда и изпитал болка
в Своето Божествено сърце, защото това
са хора, чиито живот е трябвало да бъде
изживян в пълнота и тържествена радост
– а те са измъчени от нуждата. Понякога
от глада, друг път от болест, понякога
от грях, смърт, самота: каквото и да е,
но Божията любов не може да бъде нищо
друго освен ликуваща, тържествуваща
радост или раздираща болка.
И
ето, когато всички тези елементи са
налице, тогава се установява тайнствената
хармония между Божията скръб и човешката
нужда, човешката безпомощност и Божията
сила, Божията любов, която се изразява
във всичко: и в голямото, и в малкото.
Затова
нека се научим на тази сърдечна чистота,
на тази чистота на ума, които ни правят
способни да се обръщаме към Бога с нашите
нужди, като не скриваме от Него лицето
си: или, ако сме недостойни да пристъпим
към Него, тогава да пристъпим, падайки
на колене в нозете Му и да кажем: "Господи!
Аз съм недостоен! Недостоен съм да стоя
пред Тебе, не съм достоен за Твоята
любов, недостоен съм за Твоето милосърдие,
но заедно с това знам, че Твоята любов
е по-голяма от моето недостойнство; и
ето, пристъпвам към Теб, защото Ти си
любовта и победата, защото в живота и в
смъртта на Твоя Единороден Син Ти си ми
показал колко скъпо Ме цениш: моята цена
е целият Негов живот, всичкото страдание,
смърт, слизането в ада и ужаса му, само
заради това аз да бъда спасен..."
Да
започнем да се учим на тази творческа
безпомощност, която се състои в това,
да оставим всяка надежда за човешка
победа заради увереното знание, че Бог
може това, което ние не можем. Нека нашата
безпомощност да бъде прозрачност,
гъвкавост, всецяло внимание и връчване
на нашите нужди на Бога; нуждите за вечен
живот, но и скромните нужди на нашата
човешка крехкост: нуждата от помощ,
утеха, милост. И Бог винаги отговаря:
ако поне малко можеш да повярваш, то
всичко е възможно. Амин.
17
август 1986 г.
превод: Мартин Димитров
превод: Мартин Димитров
Източник: http://sveticarboris.net/
Няма коментари:
Публикуване на коментар