понеделник, 6 януари 2014 г.

Радостта от поста

Противно на онова, което много хора мислят или чувстват, Великият пост е време на радост. Това е време, в което се връщаме отново към живота. Време на отърсване от всичко зло и мъртво в нас, което ни дава възможност да продължим да живеем, да живеем с широтата, глъбината и силата, за които сме призвани.

Ако не проумеем тази специфична радост на Великия пост, ще го превърнем в чудовищна карикатура, време, през което в името на Бог правим живота си ужасен. Идеята за радостта, съчетана с напрегнато усилие, с аскетичен опит, наистина може да изглежда странна, но всъщност тя присъства в целия ни духовен живот, в живота на Църквата и на Евангелието.

Божието Царство трябва да бъде завоювано. То не се дава на онези, които лениво го очакват. За очакващите го по този начин то също ще дойде: ще дойде в полунощ като Божи съд, като крадеца, който се вмъква неочаквано, като младоженеца, който пристига, когато глупавите девици са заспали. Не бива по този начин да очакваме Съда и Царството. Трябва да си възвърнем онова състояние на ума, което обикновено остава дълбоко скрито, което е станало крайно непривично за нас: радостното очакване на Господния Ден, макар да знаем, че този Ден ще бъде и Ден на съд. Може да ни се стори странно, че в Църквата провъзгласяваме Съда като Евангелие, т.е., като “блага вест”. Провъзгласяваме Господния Ден не със страх, а с надежда: Ела по-скоро, Господи Иисусе! Ако не можем да усвоим този начин на мислене, значи съществува някаква съществена празнота в нашето християнско съзнание. Това означава че ние, каквото и да казваме, сме си езичници, преоблечени в евангелски одежди. Означава, че все още сме хора, за които Бог е отвън, за които Неговото идване носи тъмнина и страх, а Неговият Съд е не изкуплеие, а осъждане. Означава, че за нас срещата с Бог е ужасно събитие, което желаем да избегнем. Ако не осъзнаем всичко това, Великият пост няма как да бъде радост. Постът преди всичко означава съд и отговорност. Трябва да станем съдници на самите себе си, за да се променим, за да станем способни да посрещнем Господния Ден, Възкресението, с отворено сърце и с вяра, готови да се зарадваме на Неговото идване. Всяко идване на Бога е съд за нас. Отците правят паралел между Христос и Ной. Те казват, че присъствието на Ной било едновременно осъждане и спасение за неговите съвременници. Осъждане, защото присъствието дори на един човек, съхранил вярата си, на един-единствен праведник, е доказателство, че светостта не е нещо невъзможно и че грешниците, отхвърлили и презряли Бога, са имали и друг избор. Затова присъствието на праведника било осъждане. Но в онова време то било и спасение, защото само благодарение на него Бог проявил милост към човечествотво. Същото може да се каже и за идването на Господа.

Има и друга радост, свързана със съда. Съдът не е нещо, което ни връхлита отвън. Ще дойде ден, когато ще стоим пред Бог и ще бъдем съдени. Но, докато нашето странстване в света все още продължава, докато все още работим върху себе си, докато пътят, водещ към Христа, е все още пред нас, присъдата трябва да бъде произнесена от самите нас. През целия си живот ние непрекъснато водим спор със себе си. Спомняте си притчата, в която Христос казва: “Помирявай се с противника си скоро, докле си още на път с него към съдилището, за да не би някак противникът ти да те предаде на съдията, а съдията да те предаде на слугата и да бъдеш хвърлен в тъмница” . Някои духовни писатели виждат в образа на противника не дявола с когото ние не можем да се помирим, а нашата съвест, която цял живот ни преследва и не ни оставя намира. Нашата съвест е в непрекъснат спор с нас, непрекъснато ни възразява и наше задължение е да постигнем съгласие с нея, защото, в противен случай, ще дойде време, когато, стигайки до Съдията, нашият противник ще се превърне в обвинител и ние ще бъдем осъдени. Затова, докато сме все още по пътя, съдът се случва вътре в нас; това е спор, противоборство между нашите мисли, емоции, чувства и действия, които се изправят пред нашия съд и пред чийто съд сме изправени.

През повечето време ние ходим в тъмнина и тази тъмнина е резултат от затъмнение на съзнанието, на сърцето, на погледа. Бог е Този, Който може да хвърли светлина в нашата душа и в нашия живот, за да започнем да виждаме кое в нас е добро и кое не. Има един забележителен пасаж от съчиненията на Йоан Кронщадски, руски свещеник от ХIХ и началото на ХХ в., в който той казва, че Бог не ни показва грозотата на душите ни, ако не е убеден, че в нас има достатъчно вяра и достатъчно надежда, за да не рухнем при вида на собствените си грехове. С други думи, винаги когато съзираме нашата тъмна страна, винаги когато узнаваме нещо ужасно за самите себе си, всъщност се виждаме по-ясно в светлината на Бог, т.е., в светлината на божествения съд. Това означава, че неминуемо ще скръбим, когато открием собствената си грозота, но в същото време можем и да се радваме, защото Бог ни е гласувал доверие. Той ни е позволил да се видим такива, каквито сме, и каквито Той винаги ни е виждал. Понякога Той крие от нас това знание, защото ние не можем да понесем истината. Съдът се превръща в радост, защото, съзирайки греховете си, узнаваме, че Бог е видял достатъчно вяра, достатъчно надежда и достатъчно твърдост в нас, за да ни повери това знание; тоест, уверил се е, че сме способни да действаме. Това е важно, ако искаме да проумеем, че радостта и Великият пост вървят ръка за ръка. В противен случай постоянното, настойчиво усилие на Църквата – а и на Божието слово – да ни накара да осъзнаем греховете си може да доведе до отчаяние и мрак. Докато най-накрая затънем толкова дълбоко, че вече да не сме способни да посрещнем Христовото възкресение с радост, защото сме осъзнали – или си въобразяваме, че сме осъзнали –, че Възкресението няма нищо общо с нас.

Ние сме в мрак, а Бог е светлина. В момента, в който започнем да изплуваме от тъмнината и погледнем към Бога, не виждаме нищо друго освен осъждане, което едновременно с това е и спасение.

Из беседа, изнесена от митрополит Антоний пред Лондонския филиал на Братството “Св. Албан и Сергий”, 17 февруари 1968 г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар